Veldslagen 6 min

De Slag bij Badr

De Slag bij Badr

De Slag bij Badr, die plaatsvond op 17 Ramadan in het tweede jaar na al-Hijra (624 na Christus), markeert een belangrijk keerpunt in de vroege geschiedenis van de Islam. Dit was de eerste grote militaire confrontatie tussen de moslims van Medina en de po­ly­theïsten uit Mekka. De overwinning bij Badr gaf de moslimgemeenschap niet alleen militaire kracht, maar bevestigde ook hun geloof en morele vastberadenheid.

Aanleiding van de Slag

De spanningen tussen de moslims in Medina en de Quraish stam uit Mekka waren al hoog, voornamelijk omdat de po­ly­theïstische inwoners van Mekka de moslims vervolgden, en hen dwongen naar Medina te vluchten en hun bezittingen in Mekka in beslag namen. De slag was een directe aanleiding van een poging van de moslims om een handelskaravaan van Quraish, geleid door Abu Sofiane, te onderscheppen. De stam Quraish zag dit als een bedreiging en stuurden een leger van ongeveer 1000 man om de handelskaravaan te beschermen.

De troepen van de moslims en de troepen van de vijand

De moslimtroepen onder leiding van de Profeet Mohammed ﷺ bestonden uit ongeveer 313 mannen, was slecht bewapend en had beperkte middelen. Ondanks hun numerieke en materiële achterstand, waren de moslims vastbesloten en vertrouwden ze op de hulp van Allah. De Profeet ﷺ smeekte Allah om hulp en beloofde de overwinning aan de moslims, ongeacht de omvang van de tegenstander.

De stam Quraish vertrok binnen drie dagen, nadat zij hadden vernomen dat de moslims het op hun handelskaravaan hadden gemunt. Ze vertrokken met ongeveer duizend man en namen muziekinstrumenten en zangeressen mee. Iblis verscheen aan hen in de gedaante van Suraaqah ibn Maalik al-Kinani en zei tegen hen: "Ik ben een beschermer voor jullie, zodat de stam Kinaanah jullie niets kan aandoen." Toen vertrok Quraish, vol trots en ijdelheid, met duizend strijders op weg naar de moslims om de mensen van het pad van Allah, de Verhevene, af te houden.

Abu Sofiane en de handelskaravaan ontsnappen

Toen Abu Sofiane van het vertrek van de Profeet ﷺ hoorde, koos hij een ander route en wist hij zodoende de handelskaravaan te redden. Hij stuurde vervolgens een bericht naar Quraish met de mededeling dat de karavaan veilig was. Toen de Profeet ﷺ op weg naar de handelskaravaan was, hoorde hij dat de stam Quraish een leger van 1000 man had gestuurd om tegen hen te vechten. De Profeet vroeg zijn metgezellen vervolgens om raad, want hun doelwit was de handelskaravaan en niet een leger van 1000 man. Al-Miqdaad, een van de Emigranten, stond op en zei dat ze door moesten gaan en dat Allah hen zou bijstaan. Vervolgens stond Abu Bakr op en zei soortgelijke woorden, en zo ook Omar, maar de Profeet bleef om raad vragen. Sa'd Ibn Mu'aadz merkte op dat de woorden van de Profeet in feite aan al-Ansaar [de Helpers] gericht waren. Hij stond op en hield een indrukkende toespraak.

Sa'd Ibn Mu'aadz zei o.a.: "Bij Degene die u met de waarheid heeft gezonden, als u ons vroeg om samen deze zee over te steken, zouden we dat met u doen. Er zou dan geen enkele man van ons achterblijven." Moge Allah tevreden met hem zijn. De Profeet ﷺ werd blij met zijn woorden.

Het Verloop van de veldslag

De strijd vond plaats bij de waterbron van Badr, een strategische locatie in de woestijn tussen Medina en Mekka. Ondanks hun kleinere aantallen, gebruikten de moslims slimme strategieën en de nabijheid van de waterbron in hun voordeel. De stam Quraish was overmoedig en onderschatte de vastberadenheid van de moslims. Tijdens de strijd daalde volgens de Koran de hulp van Allah neer in de vorm van engelen die de moslims versterkten:

"Allah heeft jullie waarlijk bij [de slag bij] Badr laten winnen, terwijl jullie in de minderheid waren. Vrees dus Allah, opdat jullie dankbaar zullen zijn." [Soerat Aali Imraan : 123]

Op de ochtend van de zeventiende dag van Ramadan in het tweede jaar na de Profetische Emigratie stelde de Profeet ﷺ het leger op in rijen, zoals de moslims zich in rijen opstellen tijdens het gebed. Het gevecht tussen de twee partijen begon met individuele duels, waarna de twee partijen naar elkaar toe renden en in elkaar opgingen. Er werd hevig gevochten. De moslims toonden grote moed, en met de hulp van Allah wisten zij de Mekkaanse troepen te verslaan. 

Allah schonk de overwinning aan Zijn Boodschapper en de gelovigen, ondanks hun kleine aantal en beperkte uitrusting. Het resultaat van de strijd was de dood van verschillende leiders van de polytheïsten, waaronder ʿAmr ibn Hishaam (Abu Jahl), Umayya ibn Khalaf en al-ʿAas ibn Hishaam. Het aantal omgekomen polytheïsten op die dag bedroeg zeventig man, en zeventig anderen werden gevangen genomen. De overgebleven polytheïsten vluchtten en lieten veel buit achter op het slagveld. De Profeet ﷺ verbleef drie dagen in Badr, waar hij de martelaren onder de moslims begroef, in totaal veertien martelaren.

De Resultaten en Impact

De overwinning bij Badr had een diepgaande impact op de moslimgemeenschap. Het versterkte hun positie op het Arabische Schiereiland en bewees dat hun geloof en toewijding aan Allah sterker waren dan de materiële krachten van hun vijanden. Bovendien toonde deze overwinning aan dat de moslims niet zomaar een groep vluchtelingen waren, maar een krachtige gemeenschap met een sterke leider in de Profeet Mohammed ﷺ. Ook nam het aantal moslims toe na de Slag bij Badr. Vele ongelovigen en hypocrieten sloten zich aan bij de Islam. De eerbied voor de Islam nam toe in de harten van mensen, en het gaf de moslims meer macht, omdat hun aanwezigheid, soevereiniteit en kracht in Medina werden versterkt door de grote overwinning die zij in de Slag bij Badr hadden behaald. De stam Quraish en andere stammen begonnen hen serieus te vrezen. 

De hegemonie van de vijand werd gebroken. De stam Quraish verloor door deze nederlaag zijn aanzien bij de andere stammen. De nederlaag was een zware klap voor Quraish, en het verhoogde hun wrok jegens de moslims, wat uiteindelijk leidde tot verdere conflicten, zoals de Slag van Uhud.

Conclusie

De Slag bij Badr is niet alleen een militair succesverhaal, maar ook een spirituele overwinning die het vertrouwen van de moslims in Allah en hun missie versterkte. Deze slag herinnerde de moslims eraan dat geloof en vertrouwen in Allah hen door de zwaarste omstandigheden konden dragen, zelfs wanneer ze militair in de minderheid waren. De Slag bij Badr was een van de beslissende veldslagen in de geschiedenis van de Islam. Daarom noemde Allah, de Verhevene, het in Zijn Boek "de Dag van de Onderscheiding," omdat het een onderscheid maakte tussen waarheid en valsheid. Deze slag had een enorme invloed op het verheffen van de status van de islam en het versterken van de moslims.

Gepubliceerd op 16 september 2024

Categorie: Veldslagen

Klaar voor jouw Umrah reis?

Nog hulp nodig?

Meer Artikelen Lezen?

Ontdek meer waardevolle artikelen over Umrah, spirituele reizen en islamitische cultuur.