Mekka 4 min

De Deugden van Al-Hadjar Al-Aswad

De Deugden van Al-Hadjar Al-Aswad

Al-Hadjar al-Aswad: Een Historisch en Spiritueel Perspectief

De Zwarte Steen, of Al-Hadjar al-Aswad, is een van de meest iconische symbolen in de islamitische wereld. Deze bijzondere steen, geplaatst in de oostelijke hoek van de Kaaba in de Heilige Moskee van Mekka, speelt een centrale rol in islamitische rituelen en kent zowel een diepgaande religieuze betekenis als een rijke historische achtergrond.

1. Hemelse Oorsprong

Het is overgeleverd dat de Zwarte Steen van hemelse oorsprong is. In een hadith, overgeleverd door Imam Tirmidhi, zegt de Profeet Mohammad ﷺ:

De Zwarte Steen is neergedaald uit het Paradijs, witter dan melk, maar de zonden van het nageslacht van Adam maakten het zwart.” [At-Tirmidhi en As-Silsilah As-Sahieha]

Deze uitspraak benadrukt de spirituele zuiverheid van de steen en illustreert hoe menselijke daden invloed kunnen uitoefenen op fysieke objecten. Een van de grootgeleerden merkte op: "Dat de steen zwart gebleven is, bevat een wijze les voor wie besef heeft. Als zonden hun sporen kunnen achterlaten op en harde steen, is hun impact op het hart des te groter."

2. Getuige op de Dag des Oordeels

Naast zijn rituele rol zal de al-Hadjar al-Aswad ook een getuige zijn op de Dag des Oordeels. De Profeet ﷺ zei:

Bij Allah, Allah zal de Zwarte Steen opwekken op de Dag des Oordeels. Hij zal ogen en een tong hebben en getuigen voor degene die hem oprecht heeft aangeraakt.” [At-Tirmidhi]

Dit maakt de steen niet alleen een object van ritueel belang, maar ook een symbolisch bewijs van oprechte aanbidding en intentie.

3. Rituele Betekenis tijdens de Hadj

De steen markeert het begin- en eindpunt van de tawaf. Het aanraken of kussen van de Zwarte Steen wordt beschouwd als een aanbevolen handeling die door de Profeet ﷺ werd verricht. Kalief Umar bin al-Khattab benadrukte echter dat de steen gerespecteerd wordt vanwege de praktijk van de Profeet ﷺ en niet omdat het intrinsiek heilig is en zei:

Ik weet dat je een steen bent die noch schade kan berokkenen noch voordeel kan brengen. Als ik de Profeet ﷺ jou niet had zien kussen, zou ik het niet hebben gedaan.” [Al-Bukhari]

4. Vergeving en Beloning

Het aanraken van Zwarte Steen Aswad wordt geassocieerd met het verkrijgen van vergiffenis. In een overlevering van Ibn Umar zegt de Profeet ﷺ:

“Het aanraken van de Zwarte Steen en de Rukn al-Yamani verwijdert zonden.” [Ahmed]

5. Aantal leringen

a. De Zwarte Steen kussen en aanraken

De Profeet ﷺ leerde ons de juiste manier om de Zwarte Steen te eren tijdens de tawaf. Wanneer iemand de tawaf begint, begint hij bij de Zwarte Steen. Het is dan aanbevolen om de Zwarte Steen te kussen als dit mogelijk is. Lukt dat niet, dan kan men hem aanraken en de hand kussen, of een stok gebruiken en dat voorwerp kussen. Als ook dit niet haalbaar is, wijst men naar de steen zonder anderen te hinderen en zegt: "Allahu Akbar".

b. Het zeggen van "Allahu Akbar" bij de Zwarte Steen

Bij elke passage langs de Zwarte Steen wordt het aanbevolen om "Allahu Akbar" te zeggen. Ibn Abbas (moge Allah tevreden met hen zijn) zei:

"De Profeet ﷺ maakte tawaf om de Kaaba op een kameel. Telkens wanneer hij bij de hoek (de Zwarte Steen) kwam, wees hij ernaar met iets wat hij bij zich had en zei 'Allahu Akbar'." [Al-Bukharie]

Ibn Umar voegde eraan toe dat het aanbevolen is om ook Bismillah te zeggen bij het aanraken van de steen: "Bismillah wa Allahu Akbar".

c. Vermijd overlast bij het aanraken van de Zwarte Steen

Het is verboden om anderen te hinderen bij het aanraken van de Zwarte Steen, omdat dit onjuist is en de beloning tenietdoet door de schade aan andere moslims. Voor vrouwen, vooral tijdens drukte, is het sterk afgeraden de steen aan te raken. Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) gaf hier een duidelijk voorbeeld van. Overgeleverd door al-Bukhari:

"Aisha maakte tawaf gescheiden van de mannen met een doek tussen hen, zodat ze niet met hen vermengde. Een vrouw zei tegen haar: 'Kom, laten we de Zwarte Steen aanraken, O moeder der gelovigen.' Aisha antwoordde: 'Ga jij maar…' en weigerde."

Zij weigerde zodat ze niet tussen de mannen zou komen.

d. Onjuiste handelingen bij het aanraken van de steen

Het is niet toegestaan om het gebed te onderbreken voordat de imam het gebed heeft voltooid, enkel om de Zwarte Steen aan te raken. Dit is een onjuiste handeling die door sommige mensen wordt toegepast.

Conclusie

Al-Hadjar al-Aswad is meer dan een bijzondere steen; het getuigt van oprechte aanbidding. Het aanraken of kussen van de steen weerspiegelt gehoorzaamheid en liefde voor de Sunnah van de Profeet Mohammad ﷺ. In een verdeelde wereld verenigt de Hadjar al-Aswad miljoenen gelovigen in gehoorzaamheid aan Allah.

Gepubliceerd op 1 december 2024

Categorie: Mekka

Klaar voor jouw Umrah reis?

Nog hulp nodig?

Meer Artikelen Lezen?

Ontdek meer waardevolle artikelen over Umrah, spirituele reizen en islamitische cultuur.