Al-Miqat: Tijd, Plaats en Rituelen

Taalkundige betekenis:
Het woord mawaqit (meervoud van miqat) verwijst naar een vastgestelde tijd of plaats voor een specifieke handeling. Later werd het woord ook gebruikt om een specifieke locatie aan te duiden. Zo worden de mawaqit van de Hadj de plaatsen genoemd waar pelgrims hun ihram aannemen. Bijvoorbeeld, de uitspraak: “Dit is de miqat voor de inwoners van Irak” verwijst naar de plek waar zij hun gewijde staat beginnen.
Terminologische betekenis:
In de islamitische wetgeving verwijst mawaqit naar:
- De vastgestelde tijd voor het uitvoeren van een specifieke daad van aanbidding, zoals de hadj.
- De vastgestelde plaats waar het ihram moet worden aangenomen.
In dit artikel bespreken we de al-Mawaaqiet al-Makaaniyah, oftewel de specifieke locaties waar pelgrims hun ihram (de gewijde staat) moeten aannemen.
De vastgestelde plaatsen voor de Hadj en Umrah
Mensen worden op basis van de locatie waar zij hun ihram aannemen in drie categorieën verdeeld:
- Afaqī: Degene die buiten de vastgestelde grenzen (mawaqit) woont.
- Miqatī: Degene die tussen de vastgestelde grenzen en het heilige gebied (al-haram) woont.
- Makkī: Degene die in Mekka woont.
1. Voor mensen van buiten de vastgestelde gebieden
Een afaqi is iemand die buiten de vastgestelde gebieden woont. De plaatsen waar zij hun ihram moeten aannemen, verschillen per regio van waaruit ze reizen. Deze locaties zijn vastgesteld in de profetische overleveringen waarin Ibn Abbas (moge Allah tevreden met hem zijn) overleverde:
"De Boodschapper van Allah ﷺ stelde Dhu al-Hulaifah vast voor de inwoners van Medina, Al-Juhfah voor de inwoners van de Levant, Qarn al-Manazil voor de inwoners van Najd, en Yalamlam voor de inwoners van Jemen. Deze plaatsen gelden voor hen en voor iedereen die daarlangs reist met de intentie om de Hadj of Umrah te verrichten." [Al-Bukhari en Muslim]
Daarnaast is er consensus onder de geleerden over deze vastgestelde plaatsen, zoals bevestigd door Ibn al-Mundhir en anderen.
-
Dhu al-Hulaifah (voor de inwoners van Medina):
- Locatie: Ten zuiden van Medina.
- Afstand tot Mekka: Ongeveer 408 kilometer.
- Huidige naam: Bekend als "Abaar Ali".
- Bijzonderheid: De Profeet ﷺ nam hier zijn ihram aan tijdens zijn afscheidsbedevaart.
-
Al-Juhfah (voor de inwoners van de Levant, Egypte en Noordwest-Afrika):
- Locatie: In de buurt van Rabigh, op ongeveer 186 kilometer van Mekka.
- Opmerking: Omdat de oorspronkelijke locatie van Al-Juhfa niet meer bestaat, nemen pelgrims tegenwoordig hun ihram aan bij Rabigh.
-
Qarn al-Manazil (voor de inwoners van Najd):
- Locatie: Qarn is een berg met uitzicht op de vlakte van Arafat.
- Afstand tot Mekka: Ongeveer 78 kilometer.
- Huidige naam: Bekend als "as-Sayl al-Kabir".
-
Yalamlam (voor de inwoners van Jemen):
- Locatie: Een berg ten zuiden van Mekka.
- Afstand tot Mekka: Ongeveer 120 kilometer.
-
Dhat Irq (voor de inwoners van Irak en het oosten):
- Locatie: Een oude nederzetting op ongeveer 100 kilometer van Mekka.
- Opmerking: Veel pelgrims kiezen ervoor hun ihram aan te nemen bij al-Aqieq, een vallei vóór Dhat Irq, om onzekerheid over de exacte locatie te vermijden.
2. Voor mensen die tussen de vastgestelde plaatsen en Mekka wonen
Een miqati is iemand die woont tussen de vastgestelde plaatsen en het heilige gebied (al-haram) woont, zoals de inwoners van Jeddah.
- Regel: Zij moeten hun ihram aannemen vanaf hun eigen locatie. Als zij dit nalaten en verder reizen zonder ihram, begaan zij een zonde en moeten zij een offer brengen.
3. Voor de inwoners van Mekka
- Hadj: De inwoners van Mekka nemen hun ihram aan vanuit hun woning binnen het heilige gebied (haram).
- Umrah: Voor de Umrah nemen zij hun ihram aan vanuit het dichtstbijzijnde gebied buiten het heilige gebied. De meest gebruikelijke locatie hiervoor is at-Tan’iem, zoals de Profeet ﷺ aan Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) opdroeg.
Vragen en Regels met Betrekking tot de Miqa
-
Het is verplicht om bij de miqat in de staat van ihram te treden voor iedereen die daar voorbijgaat met de intentie om de hadj of umrah te verrichten.
-
Wanneer iemand een route volgt zonder een specifieke miqat, over land, zee of door de lucht, moet hij zijn best doen om in ihram te treden zodra hij een miqat passeert of evenwijdig aan een miqat komt.
-
Als iemand reist via een route zonder een duidelijke miqat, over land, zee of door de lucht, en hij niet kan vaststellen waar de miqat ligt en niemand hem hierover kan informeren, is hij verplicht voorzorgsmaatregelen te nemen. Hij moet in ihram treden op een punt waarvan hij redelijkerwijs kan aannemen dat het vóór het passeren van de miqat ligt. Het uitstellen van het in ihram treden is in dit geval niet toegestaan.
-
Als iemand de miqat passeert zonder in ihram te treden en niet terugkeert naar de miqat:
- Degene die de intentie heeft om de hadj of umrah te verrichten en de miqat zonder ihram passeert, moet terugkeren naar de miqat en daar alsnog in ihram treden. Als hij niet terugkeert, begaat hij een zonde en is hij verplicht een offer te brengen.
- Als iemand de miqat zonder ihram passeert, maar vervolgens terugkeert naar de miqat en daar alsnog in ihram treedt, hoeft hij geen offer te brengen.
- Wie pas in ihram treedt nadat hij de miqat is gepasseerd en vervolgens terugkeert naar de miqat, blijft verplicht een offer te brengen.
-
Wanneer iemand de miqat passeert zonder de intentie om een daad van aanbidding te verrichten, maar later die intentie krijgt, moet hij in ihram treden vanaf de plaats waar hij zich op dat moment bevindt.
-
Degene die de miqat passeert zonder de intentie om een daad van aanbidding te verrichten en ook niet van plan is het heilige gebied (al-Haram) binnen te gaan, is niet verplicht om in ihram te treden.
-
Wie de miqat passeert met de bedoeling om Mekka binnen te gaan voor een ander doel dan de hadj of umrah, hoeft niet in ihram te treden.
-
Het is toegestaan om in ihram te treden vóór het bereiken van de miqat, maar dit wordt als afkeurenswaardig (makruh) beschouwd.
-
Het is niet toegestaan voor een vrouw die de hadj of umrah wil verrichten om de miqat te passeren zonder in ihram te treden, zelfs niet als zij menstrueert. Zij is verplicht om in ihram te treden, en haar ihram is gewoon geldig.
Slotwoord: Het Belang van de Miqat
De miqat is een door Allah en Zijn Profeet ﷺ vastgestelde grens die elke pelgrim moet respecteren. Het is een essentieel onderdeel van de hadj en umrah, bedoeld om de pelgrim voor te bereiden op een staat van zuiverheid en toewijding. Door deze grenzen niet te overtreden en de regels te volgen, toont de gelovige nederigheid, gehoorzaamheid en discipline.
Of je nu van ver reist, dichterbij woont, of inwoner van Mekka bent, de miqat herinnert ons aan de gelijkheid en precisie binnen de islamitische rituelen. Moge Allah ons in staat stellen de hadj en umrah correct te verrichten en onze inspanningen accepteren. Het respecteren van de miqat is een stap naar een gezegende en acceptabele bedevaart.
Gepubliceerd op 14 december 2024
Categorie: Umrah
Klaar voor jouw Umrah reis?
Nog hulp nodig?